Liederen van Brahms, Wagner (“Wesendonk-Lieder”) en Mahler (“Rückert-Lieder”) Wagner, Brahms en Mahler: drie titanen van de zogenaamde “hoogromantiek”…en interessant trio zowaar! Op meerdere vlakken zijn deze grootmeesters “één-in-verscheidenheid”. Ondanks een van buitenaf bewerkte tweespalt tussen de muziek van Wagner en die van Brahms, was er onmiskenbaar, en frappant genoeg, veel bewondering van Brahms voor de meester van Bayreuth: Johannes beschouwde zichzelf als de enige “bester Wagnerianer”! Mahler op zijn beurt had dan weer alle ontzag voor allebei. Bovendien was er een grote figuur uit die tijd die een link vormt tussen alledrie: Hans von Bülow: aanvankelijk leerling en vriend van Wagner, vervolgens voorvechter van Brahms en later promotor en vriend van Mahler.

Dit intense programma brengt van deze drie componisten enkele van hun meest representatieve werken. Van Brahms het rijpe, homogene opus 96. Van Wagner de bekende “Wesendonk-Lieder”, die deels gezien kunnen worden als een beknopt “Tristan und Isolde” – het was er eigenlijk een voorstudie van. Na een Intermezzo opus 117 nr.2 – door Brahms zelf “wiegeliederen van mijn smart” genoemd – sluiten we het menu tenslotte af met de befaamde “Rückert-Lieder” van Mahler, waarin misschien alle “geloof en hoop” tot liefde leidt?…

Peter Oerlemans, piano en Inez Carsauw, mezzosopraan

vrijdag 10 februari 2023
om 20.15 uur

Auditorium
Eggestraat 13, Mortsel

tickets via tickets.mortsel.be
basistarief 12,50 euro
AMWD leerling 8,50 euro
UiTpas met kansenstatuut 2,50 euro